Friday, November 21, 2014

Meningkatkan Fungsi Memori dan Fokus dengan Pemakanan


Mungkin kita pernah rasa “blur” atau perasaan terganggu, tidak lama selepas menikmati ais krim sundae atau minum beberapa tin soda. Dan kita juga pernah melihat kanak-kanak yang mengambil minuman berkarbonat akan menjadi lebih aktif dan kurang tumpuan selepas mengambilnya.

Ini adalah antara contoh yang paling biasa untuk membuktikan bahawa diet kita amat berkait rapat dengan fungsi otak, termasuk keupayaan untuk menumpukan perhatian dan mempunyai memori yang tajam.




Kita mungkin tidak tahu bahawa daripada kesemua organ di dalam badan kita, otak boleh dikatakan, mempunyai pekerjaan yang paling sukar.




Setiap kali kita berfikir, bernafas, melakukan kira-kira, mencerna makanan, mengedarkan darah, dan banyak aktiviti lain yang kita mungkin ambil mudah setiap hari, otak kita dipanggil untuk bekerja. Begitu juga apabila kita menumpukan perhatian untuk menyelesaikan masalah di tempat kerja. Malah, sel-sel otak kita  memerlukan dua kali lebih banyak tenaga daripada sel-sel lain di dalam badan kita, kerana ia diperlukan dalam kebanyakan aktiviti seharian kita. Jangan terkejut kerana, ketika kita tidur  sel-sel otak kita (neuron) juga bekerja keras.



Kita Sebenarnya Mampu Membina Lebih Banyak Sel



Dulu, kita percaya bahawa kita lahir dengan sel-sel otak yang sememangnya diberi kepada kita, dan sel-sel tersebut akan hilang sedikit demi sedikit apabila usia kita semakin tua. Tapi penyelidikan terbaru mendapati bahawa, sebenarnya kita boleh menghasilkan sel-sel baru otak melalui proses neurogenesis.

Proses neurogenesis


Sel-sel otak baru boleh membantu meningkatkan daya ingatan dan pembelajaran, bersama-sama dengan banyak fungsi lain. Malah, kawasan otak dengan neurogenesis yang paling aktif adalah hippocampus, yang merupakan bahagian yang berkaitan dengan pembelajaran dan ingatan. Mengikut Society for Neurosience :

Beberapa kajian baru-baru ini sangat menyarankan bahawa kekuatan memori berkaitan dengan berapa banyak neuron baru kekal di dalam otak selepas belajar.

Neuron baru, tidak akan terus hidup. Malah, sebahagian besar akan mati kerana mereka tidak mendapat sokongan yang diperlukan, iaitu nutrien dari darah dan juga hubungan dengan neuron lain.

Terdapat pelbagai cara untuk menyokong neuron untuk kekal dan menjadi sebahagian daripada otak yang bekerja untuk kita. Latihan dan pembelajaran adalah yang utama dan yang ketiganya (penting) adalah pemakanan.

Bagaimana Meningkatkan Memori: Apakah Makanan Terbaik untuk Tingkatkan memori, Fokus dan Otak?

Jadi apa yang perlu kita makan lebih untuk memberi otak rangsangan tambahan?



1. Buah-buahan dan Sayur-sayuran

Terdapat banyak pilihan makanan yang membantu otak menjadi lebih sihat. Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan anti-oksida yang kuat, yang mampu melindungi otak daripada kerosakan radikal bebas.

Diantara buah-buahan dan sayur-sayuran yang dicadangkan ialah :


Blueberry
Ianya mampu menurunkan kadar penyakit Alzheimer dan mencegah penurunan kognitif.
Blueberry mempunyai sebatian yang meningkatkan isyarat neuron dan membantu menghidupkan kembali sistem di dalam otak.  Ianya bagus dalam membantu ingatan atau kemahiran kognitif yang lain.

Sayur Bayam
Bayam bukan sahaja untuk otot, ia juga untuk otak. Bayam juga membekalkan magnesium, yang mana kekurangannya dikaitkan dengan ADHD, kekeliruan dan kekurangan fokus.

Epal
Antioksidan dalam epal boleh membantu untuk meningkatkan tahap asetilkolina, neurotransmitter  yang penting untuk memori. 


2. Ikan, Flaxseed dan Walnut



Ikan, flaxseed dan walnut adalah sumber yang sangat baik bagi lemak omega-3. Omega-3 adalah penting untuk fungsi otak yang sihat, terutamanya lemak DHA (asid docosahexaenoic) omega-3. DHA meningkatkan pengaktifan bahagian dorsolateral prefrontal cortex didalam otak, yang dikaitkan dengan memory.

Kajian juga menunjukkan bahawa omega-3 lemak adalah penting untuk mengoptimumkan pertumbuhan otak pada kanak-kanak, dan juga menurunkan gejala ADHD, dan membantu meningkatkan tumpuan dan perhatian yang lebih baik.

Selain daripada ikan liar yang ditangkap, anda juga boleh mendapatkan berasaskan haiwan-lemak omega-3 daripada makanan tambahan minyak ikan.


3. Telur



Telur kaya dengan choline, vitamin B yang menggalakkan pengeluaran neurotransmitter asetilkolina (penting untuk pembentukan memori yang betul). Kekurangan dalam pengeluaran asetilkolina dikaitkan dengan penyakit Alzheimer dan demensia. Ketika mengandung, choline adalah juga penting untuk perkembangan otak yang normal.




4. Daging dari lembu yang memakan rumput

Daging lembu mengandungi zink dan besi, kedua-duanya boleh membantu kesihatan otak, ingatan dan penumpuan. Besi membantu meningkatkan pengedaran oksigen ke seluruh tubuh, termasuk ke otak.

Bagaimana dengan Herba dan Suplemen?


Diet yang seimbang yang bersumberkan makanan segar adalah pilihan terbaik untuk fungsi otak yang optimum. Tetapi terdapat beberapa bukti bahawa suplemen tertentu boleh memberi manfaat termasuklah:

Ginkgo

Ginkgo boleh memberikan sistem peredaran darah rangsangan, meningkatkan edaran darah ke otak dan organ-organ penting lainnya dan menyokong kecerdasan mental. Beberapa kajian menunjukkan bahawa peningkatan bekalan darah ke otak boleh meningkatkan daya ingatan, masa tindak balas dan kecerdasan mental.


Ginseng

Kajian telah menunjukkan bahawa ginseng boleh meningkatkan kecekapan mental dan menyediakan kualiti adaptogenic yang membantu mengimbangi badan. Ginseng sering digunakan untuk meningkatkan tahap tenaga dan kecergasan minda.


Acetyl L Carnitine

Acetyl-l-carnitine dipercayai menyokong fungsi tenaga dalam otak dan membantu untuk mengurangkan tekanan oksidatif.


CoQ10

Koenzim Q10 (CoQ10) merupakan enzim yang dihasilkan oleh badan yang diperlukan untuk fungsi asas sel, termasuk pengeluaran tenaga selular (dan mental). Tahap pengeluaran enzim penting ini berkurangan dengan bertambahnya usia, sedangkan kita memerlukan CoEnzyme Q10 tambahan untuk membantu mengekalkan kesihatan keseluruhan yang berterusan.


Minyak Ikan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, minyak ikan mengandungi lemak perlu omega-3.

Makanan tambahan minyak hati ikan yang berkualiti seperti Omega Guard Shaklee mengandungi omega-3, dan ianya menyediakan kedua-dua EPA dan DHA tanpa kemudaratan yang berpotensi daripada bahan cemar alam sekitar.


Resveratrol:
Sejak tahun 1992, kajian menunjukkan bahawa trans-resveratrol adalah agen kuat dalam menghapuskan radikal bebas. Ianya berfungsi dengan menghalang proses merosakkan dipanggil peroksidaan lipid, yang dikaitkan dengan penuaan awal. Menurut satu kajian British, dos resveratrol antara 250-500 miligram boleh meningkatkan aliran darah beredar melalui otak anda, dan mungkin juga menyokong kesihatan otak sebagai well.


Info Tambahan

Jika kita benar-benar ingin meningkatkan kecerdasan otak ke tahap yang optimum, ada bukti yang mencadangkan menyekat pengambilan kalori boleh membawa kepada manfaat yang besar untuk ingatan dan fungsi otak. Satu kajian mendedahkan bahawa sekatan kalori membawa kepada peningkatan yang ketara dalam skor ingatan lisan dalam warga tua. Manakala mereka yang makan apa sahaja yang mereka mahukan mengalami penurunan dalam fungsi mental.

Penyelidikan berasingan juga membuat kesimpulan, "Sekatan kalori boleh digunakan untuk mengelakkan penuaan otak," .

Jadi dengan mengurangkan pengambilan kalori, serta memakan hanya makanan yang seimbang boleh menjadi "makanan otak"  terbaik. Dalam kajian yang dinyatakan di atas, sekatan kalori ditakrifkan sebagai pengurangan 30 peratus kalori.


Jika tidak mampu melakukan sekatan kalori dalam diet, kita boleh tingkatkan latihan jasmani (senaman), kerana bersenam secara tetap membantu meningkatkan neurogenesis.

********
Terms : 
Nerogenesis 
The term neurogenesis is made up of the words “neuro” meaning “relating to nerves” and “genesis” meaning the formation of something. The term therefore refers to the growth and development of neurons. This process is most active while a baby is developing in the womb and is responsible for the production of the brain’s neurons. 
Dorsolateral prefrontal cortex 
A part in brain, plays a key role in working memory (WM). 
********

Saya adalah pengedar Sah Shaklee yang gemar membaca hasil penyelidikan berkaitan nutrisi. Ianya bukan sahaja membantu saya memberi konsultansi berkaitan produk shaklee, ia juga membantu saya menyebarkan ilmu berkaitan nutrisi kepada anda.
Boleh hubungi saya untuk mendapatkan produk SHAKLEE, atau juga untuk bertukar-tukar ilmu mengenai nutrisi.

SMS/WhatsApp : 0128246245
email : Ujye82@gmail.com 

FB : www.facebook.com/UjyeRohimin